Activitati

ACTIVITATI CU PRESCOLARII

Informatii selectate din Curriculumul pentru invatamantul prescolar.

PLANUL DE INVATAMANT:

A)  Intervalul de varsta:

3,1 – 5 ani (Nivelul I)

A)  Categorii de activitati de invatare;

ADE – Activitati pe domenii experientiele:  7 (ON); + 7 ( OP);

ALA – Jocuri si activitati alese:  10 (ON); + 5 (OP);

ADP - Activitati de dezvoltare personala:  5 (ON); + 10 (OP);

TOTAL: 22 (ON); + 22 (OP);

B)  Intervalul de varsta:

5,1 – 7 ani (NivelulII)

B)  Categorii de activitati de invatare:

ADE – Activitati pe domenii experientiele:  10 (ON); + 10 ( OP):

ALA – Jocuri si activitati alese:  10 (ON); + 5 (OP);

ADP – Activitati de dezvoltare personala : 6 (ON); + 11 (OP);

TOTAL: 26 (ON); + 26 (OP);

Legenda: ON (orar normal); OP  (orar prelungit);

METODOLOGIE DE APLICARE A CURRICULUMULUI

Pentru grupele de varsta cuprinse in intervalul 3,1 – 5 ani, categoriile de activitati desfasurate cu copiii vor viza indeosebi socializarea copilului

1) Activitatile de invatare

  • ansamblu de actiuni cu caracter planificat, sistematic, metodic, intensiv, organizate si conduse de cadrul didactic, in scopul atingerii finalitatilor prevazute in curriculum.
  • se desfasoara fie cu intreaga grupa de copii, fie pe grupuri mici sau individual. Ele pot lua forma activitatilor pe discipline sau integrate, a activitatilor liber-alese sau a celor de dezvoltare personala.

2) Activitati integrate

  • se desfasoara atat ca activitati in cadrul unui proiect tematic, cat si in cadrul proiectarii pe teme saptamanale, fara a fi desprinse de context.
  • armonizeaza si sintetizeaza informatii din diferite domenii ale stiintei, renuntandu-se la logica lor particulara, cu scopul crearii unui tablou integrativ al realitatii cu care copilul intra in contact. Asadar, cunostintele din cadrul mai multor discipline pot fi imbinate armonios pe durata unei zile intregi si, cu acest prilelj, in activitatea integrata intra si jocurile si activitatile alese SAU cunostintele interdisciplinare sunt focalizate pe anumite domenii experientiale iar jocurile si activitatile alese se desfasoara in afara acesteia.
  • sunt de 4 tipuri, in functie de durata si elementele de continut:

a) activitate integrata care inglobeaza toate activitatile din programul unei zile si care se desfasoara pe parcursul intregii zile;

b) activitate integrata care inglobeaza ALA si ADE din ziua respectiva;

c) activitate integrata care inglobeaza ADE dintr-o zi;

d) activitate integrata in care activitatea de baza este un animit tip de ADE din ziua respectiva, in care sunt inglobate elemente din mai multe domenii experientiale, indiferent de programul zilei.

3) ADE – Activitatile pe domenii experientiale

  • sunt activitati integrate sau pe discipline, ( limba si comunicare, matematica, cunoasterea mediului inconjurator, activitati artistico-plastice, activitati muzicale, educatie fizica, educatie pentru societate sau activitati practice) desfasurate cu copiii in cadrul unor proiecte planificate, in functie de temele mari produse de curriculum, precum si de nivelul de varsta, de nevoile si interesele copiilor din grupa. Continuturile acestora trebuie legate de realitatea in conjuratoare si de experienta copilului, in care trebuie sa se combine contexte ale mai multor componente curriculare.
  • ADE au in vedere dezvoltarea globala a copilului de varsta prescolara, ca urmare demersurile educationale in cadrul acestor activitati, nu pot fi monodisciplinare, intrucat vizeaza mai multe domenii de dezvoltare: fizica, sanatate, igiena personala, dezvoltare socio-emotionala, dezvoltarea limbajului si a comunicarii, dezvoltare cognitiva, dezvoltarea capacitatilor si a atitudinilor de invatare.

4) ALA – Jocurile si activitatile didactice alese

  • sunt cele pe care copiii si le aleg si ii ajuta pe acestia sa socializeze in mod progresiv si sa se initieze in cunoasterea lumii fizice, a mediului social si cultural, a matamaticii, a comunicarii, a limbajului citit si scris.
  • se desfasoara pe centre de activitate, (Alfabetizare, Stiinte, Constructii, Joc de rol, Arta, Manipulative, Nisip si apa, etc) in grupuri mici, perechi sau individual. Au loc in sala de grupa sau in curtea gradinitei daca este amenajata in acest scop.
  • este recomandat  sa fie deschise minimum 3 centre de activitate intr-o zi, dar nu este obligatoriu ca ficare copil sa le parcurga pe toate.
  • se desfasoara in mai multe etape, pe parcursul unei zile, in functie de programul gradinitei (ON, OP): dimineata, inainte de inceperea activitatilor, in intervalul de dupa activitati si masa de pranz si dupa amiaza, inaintea plecarii copiilor acasa. In unele cazuri, ALA  pot fi regasite ca elemente componente ale activitatii integrate.

5) ADP -Activitati de dezvoltare personala

Activitatile de dezvoltare personala includ: rutinele, tranzitiile, activitatile din perioada de dupa-amiaza si activitatile optionale.

Rutinele

  • activitati reper dupa care se deruleaza intreaga activtate a zilei.
  • inglobeaza activitatile de tipul: sosirea copilului, intalnirea de dimineata, micul dejun, igiena – spalatul si toaleta, masa de pranz, somnul/perioada de relaxare de dupa-amiaza, gustarile, plecarea, distingandu-se prin faptul ca se repeta zilnic.

Tranzitiile

  • activitati de scurta durata, care fac trecerea de la momentele de rutina la alte tipuri/categorii de activitati de invatare, de la o activitate de invatare la alta, in diverse momente ale zilei.
  • mijloacele prin care se pot realiza tranzitiile sunt: acitivitati desfasurate in mers ritmat, activitati desfasurate pe muzica, in ritmul dat de recitarea unei numaratori sau a unei framantari de limba, jocuri cu text si cant asociate cu miscari cunoscute de copii.

Activitatile desfasurate in perioada dupa-amiezii -

  • activitati recuperatorii pe domenii de invatare, activitati recreative, de cultivare si dezvoltate a aptitudinilor.
  • sunt activitati de invatare care respecta ritmul propriu de invatare a copilului si aptitudinile individuale ale acestuia, fiind corelate cu tema saptamanala/tema proiectului si cu celelalte activitati din programul zilei.

Activitatile optionale

  • sunt alese de parinti din oferta prezentata de unitate de invatamant la inceputul anului scolar si aprobata de Consiliul director al unitatii.
  • pot fi desfasurate de educatoarele grupei sau de un profesor specialist, care va lucra in echipa cu acestea.
  • se desfasoara cu maximum 10-15 copii si au menirea de a descoperi si dezvolta inclinatiile copiilor, abilitatile, ca o premiza pentru performantele de mai tarziu.
  • se desfasoara, cel mult un optional pe saptamana pentru copiii cu varste intre 3-5 ani si cel mult doua pentru copiii cu varsta intre 5-7 ani.

Activitati de formare profesionala a acadrelor didactice

Gradinita Lumea Povestilor ofera posibilitatea gazduirii unor cursuri de formare profesionala in colaborare cu diverse institurii ca:

  • CCD (Casa Corpului didactic) – “Metode Interactive de Grup”
  • ISJ (Inspectoratul Scolar Judetean) Constanta - cursuri privind copiii cu ADHD
  • MECTS (Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului ) – “Proiectul pentru reforma educatiei timpurii” (PRET)

Comments are closed.